Salah satu cabaran seorang guru di sekolah ialah pelajar-pelajar yang tidak menghantar tugasan tepat pada masanya atau tidak membawa buku-buku yang diperlukan dalam kelas. Kebanyakan guru akan sekadar menasihatinya jika perkara itu berlaku untuk sekali atau dua atau memarahi dan mendenda pelajar tersebut sekiranya perkara itu berlaku dengan kerap.

Sebagai seorang pendidik di sekolah menengah kawasan Yishun, ini merupakan satu cabaran yang sering berlaku dalam kelas saya dan saya cuba memikirkan apakah cara terbaik untuk memupuk sikap bertanggungjawab dalam diri pelajar.

Maka lahirlah Buku Kecil Renungan atau dipanggil sebagai Reflection Booklet. Ini merupakan inisiatif baharu saya pada tahun ini yang saya gunakan untuk pelajar menengah satu saya. Pada tahun-tahun sebelumnya, saya menggunakan borang saiz a4 namun cara ini menimbulkan beberapa hal administrasi sehingga sukar untuk saya memantau pelajar saya dengan baik.

Buku Kecil Renungan
Setelah beberapa tahun mencuba kaedah ini, maka terlahirlah buku refleksi ini. Buku ini digunakan pelajar untuk membuat renungan sebab mereka tidak membuat tugasan mereka.
Akibat jika tidak membuat tugasan
Saya juga menyenaraikan akibat-akibat yang pelajar akan terima sekiranya mereka tidak membuat tugasan dan sebagainya.

Dengan adanya buku kecil renungan ini, mudah untuk saya memantau dan mengenal pasti pelajar manakah yang sentiasa tidak membuat tugasan rumah ataupun tidak membawa buku-buku ke kelas.

Persembahan slaid ini memerlukan JavaScript.

Pada awalnya, saya berasa gelisah tatkala melakukan buku renungan ini, apatah lagi dengan peraturan-peraturan seperti itu, takut-takut ada ibu bapa yang tidak setuju dengan cara saya mendidik pelajar-pelajar saya, Ternyata, sangkaan saya meleset. Kesemua ibu bapa menandatangani buku kecil renungan itu sebagai tanda persetujuan terhadap peraturan-peraturan yang telah ditetapkan. Saya turut berasa gembira melihat ibu bapa meninggalkan nota dalam buku renungan.

Antara satu masalah yang mungkin akan timbul ialah apabila pelajar tidak menunjukkan buku kecil renungan ini kepada ibu bapa mereka. Inilah antara sebabnya saya mulakan inisiatif ini dengan pelajar menenengah satu.

Saya mengharapkan tiada pelajar yang tidak membawa buku atau tidak membuat tugasan buat kali ketiga! 🙂

 

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s